23948sdkhjf

Mode-startup femdobler overskud med hjælp fra løve-investor

For den danske skjorteproducent Barons blev det ikke bemærket, at halvdelen af landet arbejdede hjemme en stor del af 2020 og derfor kunne slippe for at være pæn i tøjet.

Salget er gået over al forventning. Bruttofortjenesten steg sidste år med 343 pct. til godt 7,4 mio. kr., og bundlinjen steg med 445 pct. til lige over 5 mio. kr.

- Vi fik en mildt sagt flyvende start på 2020, men måtte også sande, at vi næsten blev overhalet af vores egen succes, da vi havde udsolgt det meste af februar måned. Vi fik imidlertid fyldt lagrene godt op igen, siger Joachim Baron Latocha, adm. direktør i Barons, i en pressemeddelelse.

I ledelsesberetningen til årsregnskabet kalder han da også året for "tilfredsstillende". 

Invester en stor del af succesen

Kort efter åbningen af sin flagskibsbutik på Strøget måtte Barons lukke den igen pga. første coronanedlukning, og systuen måtte til at sy mundbind i stedet for skjorter. Alligevel blev 2020 et rekordår for virksomheden, der blev anlagt i slutningen af 2014.

Successen kan i høj grad tilskrives, at investoren Jacob Risgaard, der bl.a. er kendt som stifter af Coolshop og som dommer i tv-programmet Løvens Hule, er blevet medejer af Barons.

- Det allerførste, jeg investerer i, er menneskene. Og når der står sådan to vilde mennesker, som har set et hul i markedet, er jeg med. For selvfølgelig skal Danmark være førende på produktion af skjorter, når nu vi er førende på alt muligt andet design, siger Jacob Risgaard.

Søger vækst i udlandet

Barons har nu kastet sig over udlandet. Sidste år gik man ind på det svenske og hollandske marked. Begge lande har taget godt imod den danske skjortevirksomhed, og næste mål er åbningen af en tysksproget webshop.

Både det tyske og svenske marked er præget af mange indfødte konkurrenter på markedet, men det skræmmer ikke Joachim Latocha.

- Svenskerne har jo skabt nogle af de helt store skjortebrands, så vi er spændte på at se, om vi er i stand til at flytte loyaliteten over på vores side. Det er især vores kvalitet holdt op mod en lidt lavere pris, der gør, at nye kunder giver os en chance for at bevise, at vi er mindst lige så gode som de skjorter, der koster det dobbelte, siger han.

Latron ApS
Mio. kr. 2020 2019
Bruttofortjeneste 7,5 1,7
Resultat af primær drift 5,0 0,9
Resultat før skat 5,0 0,9
Årets resultat 3,9 0,7
Balancesum 10,3 3,5
Egenkapital 5,5 1,6
Antal ansatte 4 2
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2020.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.153